مسئولیت و سازندگی

من مسئولیت دارم در قبال این مردم و خودم

مسئولیت و سازندگی

من مسئولیت دارم در قبال این مردم و خودم

مسئولیت و سازندگی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۴
ارديبهشت
۹۷

سواد رسانه ای یعنی چه؟

روشن شدن هر مفهوم قبل از هرچیزی برای درک صحیح ان مفهوم می تواند کمک کند.سواد رسانه ای متشکل از دو مفهوم است:سواد و رسانه 

برگردیم به دوران کودکی و روزهای اول مدرسه.زمانی که به مدرسه می رفتیم تا خواندن ونوشتن را یاد بگیریم و دیگر بی سواد نباشیم.در مدرسه ابتدا حروف الفبا را یاد می گرفتیم یعنی نسبت به شکل حروف ،صدای انها و نحوه نوشتن انها دانش پیدا می کردیم .سپس مهارت کنار هم گذاشتن حروف و خواندن و هجی کردن کلمات را یاد می گرفتیم.و بعد از مدتی کاربرد کلمات در ساختن جمله ها و خواندن ونوشتن متون مختلف را آموختیم و بدین ترتیب باسواد شدیم.

مجموعه ای از دانش ها در کنار مهارت ها به اضافه کاربردها در کنار هم ،ما راباسواد کرد.

رسانه وسیله ای است که فرستنده به کمک ان پیام خود را به گیرنده منتقل می کند. رفته رفته ابزار ارتباطی گسترش پیدا کرد و در عصر حاضر با ظهور رسانه های چاپی و الکترونیکی ،رسانه های جمعی شکل گرفتند .مهم ترین تفاوت رسانه های امروزی آن است که می توانند پیام های خود را با سرعت زیاد به طیف وسیعی از مخاطبان برسانند.

همانطور که سواد خواندن و نوشتن به ما کمک می کند تا بتوانیم انواع جملات ساده و پیچیده را بفهمیم و معناهای متفاوتی از آنها برداشت کنیم. 

سواد رسانه ای هم مهارتی است که با یادگیری آن می توانیم انواع رسانه ها و تولیدات رسانه ای را درک ،تفسیر و تحلیل کنیم.هر رسانه مجموعه ای از نشانه های خاص خود را دارد که شناخت این نشانه ها در با سواد شدن ما نقش مهمی را ایفا می کند.

 

  • نسرین حاجی لو
۲۳
ارديبهشت
۹۷

رفتار منفعلانه

ابراز منفعلانه خشم

1-رفتارهای پنهان

اجتناب از تماس چشمی.

در دل نگه داشتن دلخوری ها و رنجش هایی که بعدا با غیبت کردن یا گفتن کنایه های معنادار در لابه لای گفتگوهای به ظاهر بی غرض ابراز می شوند.

این و طرف و آن طرف رفتن با قیافه عبوس بدون هیچ گونه توضیحی.

غیبت های بدخواهانه.

  2-رفتارهای فریبکارانه 

استفاده از تهدید عاطفی.  

وداشتن دیگران به کارهای پرخاشگرانه و سپس ابراز کردن گذشت بزرگوارانه.

گریه کردن به جای خشم.

3-رفتارهای حاکی از سرزنش خود

عذرخواهی به صورت نامناسب یا به دفعات بسیار زیاد.

انتقاد بیش از اندازه از خود.

دیگران را به تنبیه و انتقاد از خود دعوت کردن.

4-رفتارهای ایثارگرایانه

بیش از حد مفید و یاری رسان بودن.

شدیدا قناعت کردن به چیزی که کاملا منطبق بر خواست شخص نیست.

پنهانی آه صبوری و بردباری کشیدنو در عین حال رد کردن کمک دیگران.

5-رفتارهای بیهوده

پیوسته باعث شکست خود و دیگران شدن .

ابراز یاس و ناامیدی در مورد مسائل بی اهمیت.

سهل انگار بودن در امورمالی و اقتصادی .

این مطلب همچنان ادامه دارد.............

  • نسرین حاجی لو
۲۲
ارديبهشت
۹۷

نگرش ما درباره خشم می تواند بر طرز تفکر ما درباره خودمان تاثیر بگذارد. بنابراین خشم قدرت تاثیر گذاری بر عزت نفس و اعتماد به نفس ما را نیز دارد.

چون خشم در فرهنگ ما هنوز برای بسیاری از مردم رنگ و بوی منفی دارد،حتی احساس کردن این هیجان امکان دارد به عزت نفس آسیب بزند چه رسد به ابراز کردن آن.

افرادی هستند که عزت نفسش لطمه دیده است زیرا وقتی خشمشان را ابراز کرده اند دیگران واقعا تردشان کرده اند .اگر این اتفاق زیاد روی دهد ممکن است باعث ناامیدی آنها از خودشان شود،زیرا از خود می پرسند که آیا هرگز قابلیت دوست داشتن یا دوست داشته شدن یا دستیابی به موفقیت را خواهند داشت یا نه.

راه دیگری که مردم از طریق آن به خشم اجازه می دهند به عزت نفسشان لطمه بزند این است که فکر می کنند خشم نه تنها می تواند آنها را بد جلوه دهد بلکه می تواند باعث دیوانه شدن آنها هم بشودو یقینا برچسب دیوانه بیشتر می تواند خود پنداره ما را به تدریج تخریب کند.

معمولا نمونه های مختلفی از موارد زیر را می شنویم:

به قدری عصبانی بود که پاک عقلش را از دست داد.

از کوره در رفت و حسابی عصبانی شد.

پس بیاید سعی کنیم در قضیه رایطه بین خشم و سلامت روان،افسانه را از واقعیت جدا کنیم.

احساس کردن خشم و ابراز سالم و بی خطر آن،نقطه مقابل دیوانگی است. تئودور آیزاک روبین

  • نسرین حاجی لو
۲۲
ارديبهشت
۹۷

واژه خشم، تصورات  ترسناک و ناخوشایندی را در ذهن اکثر ما زنده می کند.از نظر ما آدم ها خشم هیجانی است که معمولا آن را با مفاهیم بد رفتاری و ناسزاگویی،صدمه زدن،خشونت و ویرانگری تداعی می کنیم.اما این آوازه وحشتناک برای این هیجان طبیعی و بنیادی بسیار غیر منصفانه است.به یاد داشته باشیم خشم طوری طراحی شده تا وسیله ای مفید و سازنده برای بقا باشد.

نقش و وظیفه خشم این است که وقتی بیشترین نیاز را به محافظت از خود یا بهبود و التیام یافتن داریم باعث افزایش ضروری نیروی جسمی و هیجانی  مان شود.  

به عقیده من خشم یک پاسخ هیجانی طبیعی که به تدریج شکل گرفته است تا ما را در مقابله با موارد زیر یاری می کند:

تهدید

آسیب

بی حرمتی و تجاوز

ناکامی

  • نسرین حاجی لو
۲۲
ارديبهشت
۹۷

من انسانم .

انسانی از حوالی زمین و زمان.

گاهی در شتاب گاهی در نجوای ثانیه ها.

من انسانم.

انسانی از حوالی خاک.

من......

انسانم.................

  • نسرین حاجی لو
۲۱
ارديبهشت
۹۷

بررسی های نقش مبلغان در کاهش و مقابله با آسیبهای اجتماعی

با حضور وزیر کشور آقای رحمانی فضلی

ایشان با اشاره به این مطلب که ایران در وضعیت بسیار بهتری نسبت به سایر کشورهای جهان دارد اما باز هم تعداد معتادین وطلاق در کشور رو به افزایش است بیان نمودند و خبر دادند که تنوع مواد مخدر به 600مورد مواد صنعتی در حوزه مواد مخدر پیشرفت کرده است وحتی در برخی از کشورها مصرف مواد مخدر را آزاد کرده اند و بر ما هم همین فشار هست که مصرف برخی از مواد مخدر در ایران آزاد شود.

ایشان اشاره داشتند به این مطلب که شیوع سن اعتیاد نیز کاهش یافته و به طرف سن جوانی و نوجوانی رفته است وحتی رشد اعتیاد در بین بانوان هم بیشتر شده است.

در ادامه ایشان گفتند ما خدمت مقام معظم رهبری گزارش آسیب های اجتماعی را مطرح کردیم و ایشان بسیار پیگیر بودند واولویت اول را اعتیاد و مواد مخدر مطرح کردند که رسیدگی به اسیب اعتیاد باید در اولویت تمام مباحث آسیب های اجتماعی قرار بگیرد.

ایشان 47درصد زندانی ها را مرتبط با این موضوع و 5درصد آمار طلاق هم به خاطر موضوع اعتیاد  دانستند.

وعلت دوری جوانان از بزرگترها را به دو علت دانستند :یکی به خاطر تغییر نسل و دیگری بحث سبک زندگی

ما فهم درستی از این نسل نداریم و نمی توانیم ارتبط درست و موثری برقرار کنیم و به درستی در جامعه آشکار است و در جامعه با 70درصد  از جوانانی روبرو می شویم که انقلاب را درک نکرده اند و سنشان زیر 25 سال است .ایشان در ادامه به این موضوع اشاره کردند که در کشور ما  فیلم های بسیار کمی در مورد انقلاب ساخته شده در صورتی در مورد جنگ جهانی دوم که صورت گرفت فیلم های بسیار زیادی  ساخته اند تا فکر جوانانشان را اقناع کنند.ن

بعد به علت دیگر آن که سبک زندگی این جوانان است اشاره کرد که ما نمی توانیم در نوع سلیقه و سبک آنها تغییر ایجاد کنیم .ما از نوع لباس انتخاب و...این جوانان گله مند هستیم و هیج ارتباطی با جوان نمی توانیم برقرار کنیم.

در مورد مسایل اجتماعی نمی توان با ساده سازی این موضوعات را حل کرد چون انسان موجودی است که نمی توان برای او حدی قائل شد و دارای پیچیدگی های زیادی است.

در جاهای دیگر دنیا به این صورت است که خود فرد معتاد می رود به کمپ اعتیاد نه اینکه مثل ایران جمع آوری شود . و در ترک اعتیاد حداکثر 10درصد معتادین پاک می شوند بقیه باز هم به اعتیاد روی می آورند.

چون ترک اعتیاد کار بسیار سختی است همانطور که ترک برخی از عادت ها برای ما بسیار سخت می آید.

در موضوع آسیب های اجتماعی اعم از طلاق واعتیاد و.....مهم ترین مساله این است که مقابله با این موضوع را اجتماعی کنیم یعنی همه مردم را درگیر این موضوع کنیم . در بحث اجتماعی کردن از ظرفیت های اجتماعی استفاده می کنیم و برای این کار باید تبدیل به باور کرد تا پایدار بماند وبرای تحقق این هم باید از زمینه اعتقادات مذهبی و دینی مردم استفاده کرد.

ماکمتر در منبرها به این مسائل اجتماعی اشاره می کنیم و از مسائل اجتماعی غفلت شده و بهترین حالت برای یک منبری این است که بحث های اخلاقی در کنار مسائل اجتماعب مطرح شود.و باید تبدیل به یک جریان شود و گرنه جواب کلی نخواهد داد و همه باید احساس مسئولیت کنند. و ایشان در پایان بهترین روش را هم پیشگیری مطرح کردند. 

لطفا نظرات خود را درباره این همایش که با حضور آقای رحمانی فضلی وزیر کشور بود اعلام کنید با تشکر و سپاس از شما .

منبع:گزارش از نسرین حاجی لو

عکس از سایت بلاغ

  • نسرین حاجی لو
۱۹
ارديبهشت
۹۷

 

 

اصول ده گانه حاکم بر تربیت  رسانه ای فرزند

 

 

 

 

 

اصل 6 که به جایگزینی رسانه اشاره می کند از قبیل آداب و رسوم و فرهنگ اسلامی و ایرانی  که در گذشته های نه چندان دور مردم بسیار به دید و بازدید می پرداختند ودر این زمینه هم روایت فراوانی وجود دارد که به آثار دنیوی و اخروی صله رحم اشاره دارد. وهمچنین کار هنری که وجو دارد از قبیل ترمه دوزی اشپزی قالیبافی.....

 ا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • نسرین حاجی لو
۱۹
ارديبهشت
۹۷

 

 

تاریخچه پوشش وعفاف در جهان

 

بنابر گواهی متون تاریخی در اکثر قریب به اتفاق ملت ها و آیین های جهن حجاب در بین زنان معمول بوده است. هر چند در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان تشدید یا تخفیف یافته است ولی هیچگاه به طور کامل از بین نرفته است .

مورخان به ندرت از اقوام بدوی که زنانشان دارای پوشش مناسب نبوده و یا به صورت برهنه در اجتماع ظاهر می شدند یاد می کنند..

دانشمندان تاریخ پوشش و حجاب زن را به دوران ما قبل از تاریخ و عصر حجر نسبت می دهند کتاب زن در آینه تاریخ پس از طی مفصل علل و عوامل تاریخی حجاب می نویسد :با توجه به علل ذکر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط می شودو به این دلایل عقیده عده ای که می گویند مذهب موجد حجاب می باشد صحت ندارد.ولی باید پذیرفت که در دگرگونی و تکمیل آن بسیار موثر بوده است. 

 

پوشش در کشورهای شرقی

 

 

 

تصویر بالا مربوط به زنان ترکمن در آسیای مرکزی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

بر اساس مجسمه های بر جای مانده کتیبه ها و نقش برجسته های تاریخی چنین استدلال کرده اند که گرما و سرما عامل اصلی اختیار حجاب و پوشش نبوده بلکه علت آن حیا بوده است که به صورت فطری در وجود انسان بوده است همانطور که وقتی آدم و حوا از بهشت رانده شدند عریان بودند وهیچ پوششی نداشتند واولین کاری که انجام دادند خود را با برگ گیاهان وچیزهای دیگر پوشاندند.  

 

این مطلب ادامه دارد.........

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • نسرین حاجی لو
۱۸
ارديبهشت
۹۷

22:31:42بیان احکام ماه مبارک رمضان
یکی از مسائل مطرح شده در این مورد بحث نیت است که چگونه باید صورت گیرد؟
ادربتدا باید گفته شود که در مورد نیت لازم نیست که حتما به زبان اورده شود همین که فرد تصمیم می گیرد که از صبح تا اذان مغرب از مبطلات روزه خوداری کنید کفایت می کند.
نیت در چه زمانی صورت گیرد؟
انسان میتواند از اول ماه مبارک تا اخر ماه مبارک در شب اول نیت 30روز را بکند ویا اینکه بهتر است در هرشب نیت همان روز را انجام دهد یعنی از اذان مغرب به بعد تا اذان صبح نیت می کند که روزه می گیرد هم کفایت می کند.

  • نسرین حاجی لو
۱۸
ارديبهشت
۹۷

امروزه فضای مجازی شبکه ها اینترنت ماهواره و تلفن همراه هر کدام یک راه ارتباطی جدید است که مورد استفاده عموم مردم خصوصا نسل نو می باشد. 

خداوند در سوره انفال در آیه 60 می فرماید:در مقابل دشمن هر اندازه می توانید ابزار وامکانات آماده کنید. در حال حاضر دشمن از ابزار فضای مجازی برای نفوذ وسیطره وسلطه فرهنگی استفاده می کند. ما هم باید از این فضای مجازی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ و معارف قرآنی واهل بیت استفاده کنیم.

  • نسرین حاجی لو