مسئولیت و سازندگی

من مسئولیت دارم در قبال این مردم و خودم

من مسئولیت دارم در قبال این مردم و خودم

مسئولیت و سازندگی
کلمات کلیدی

آثار.تسبیحات.ذکر.نجات.فضیلت

سبک.زندگی .رهبری.فاطمی

زندگی.یاس.نبوی.

پناه.بیم.ترس. اندوهگین. دنیا.

نماز اول وقت. مرجع تقلید.تنگدستی.

عبدالعظیم حسنی.ربیع الثانی.شهر ری.

وحدت.ملی.مذهبی.وهابی.سلفی.تروریست.مزدور.شیعه.سنی

آداب معاشرت.پیامبر.مردم.سلام.دست دادن.خیره.سبقت.

سفارش.خدا. حضرت موسی (ع).گناه.عیوب.سلطنت. گنج.شیطان.امیدوار.

خشم.عیب. خدا

بسیج. جوان.جنگ احد.تهدید.دشمن.ایمان

یونان باستان.ازدواج. سن.

محمد(ص).عطر.رسالت.

خستگی. بی خوابی .آدرنالین.مغز

مشک. مولانا.بوی خوش

مقام معظم رهبری. ولادت .پیامبر.ربیع الاول

اربعین.سفر.بدون اجازه.

اربعین. پیاده روی. ذکر. امام حسین (ع)

نماز.اول وقت. تاخیر. امور زندگی

فقر. نداری. پیامبر(ص)

محرم.حزن. اهل بیت. امام حسین(ع)

رفتار.رفتار منفعلانه.رفتار فریبکارانه.رفتار بیهوده

خشم.اعتماد.عزت نفس

کنترل.خشم.هیجان

انسان. زمین.زمان.خاک.

احکام. ماه مبارک رمضان. روزه. مبطلات.نیت.خوردن و آشامیدن.

پوشش. حجاب. عفاف. جهان.زن.

همایش. مبلغ.آسیب. اجتماع. اعتیاد. طلاق.

رسانه. خانواده. اسلام. اصول.تربیت.

خدا. حاکمیت. آداب و رسوم.

آخرین نظرات
نویسندگان

   

 ذکر صلوات وتکبیر بعد از نماز

سوال:

  1-در نماز جماعت بعد از نماز ابتدا آیه صلوات بر پیامبر تلاوت می شود و نمازگزاران سه مرتبه صلوات برپیامبر می فرستند وبعد از آن سه بار تکبیر می گویند وسپس شعارهای سیاسی به صورت دعا و برائت توسط مومنین با صدای بلند داده می شود آیا این کار اشکال دارد؟

جواب:

قرائت آیه و ذکر صلوات بر پیامبر و آل او نه تنها اشکال ندارد بلکه مطلوب بوده و ثواب دارد و مواظبت بر شعارهای انقلاب اسلامی که یادآور رسالت و اهداف بلند انقلاب اسلامی است هم مطلوب است.

گفتن "و عجل فرجهم " بعد از صلوات تشهد

سوال:

  2-نمازگزار اگر بعد از صلوات تشهد و عجل فرجهم بگوید آیا نماز او باطل می شود یا خیر؟

جواب:

به قصد دعا و ذکر مانع ندارد ولی نماز را به همان نحو که در رساله های علمیه بیان شده به جا آورید.

  3-انکار هر یک از ضروریات دین در صورتی باعث کفر می شود که به انکار رسالت یا تکذیب پیامبراکرم(ص) یا وارد کردن نقصی به شریعت منجر شود.

کافر اهل کتاب محکوم به طهارت است.

اهل کتاب

  4-مقصود از اهل کتاب هر کسی است که اعتقاد به یکی از ادیان الهی داشته و خود را از پیروان پیامبری از پیامبران الهی بداند و دارای یکی از کتابهای الهی که بر انبیاء نازل شده است باشد مانند یهود.نصاری. زرتشتی ها و همچنین صابئین (که ادعای پیروی از پیامبر خدا حضرت یحیی(ع) را دارند و می گویند کتاب او نزد ما موجود است.)  

دف زدن در مجالس ولادت اهل بیت (ع)

  5-آیا دف زدن در مجالس ولادت اهل بیت و در عروسی ها اشکال دارد؟

 امام خامنه ای:

حکم دف بستگی به چگونگی استفاده از آن دارد.اگر به نحو لهوی و مناسب مجالس عیش و نوش و گناه زده شود خرید و همچنین زدن آن حرام است .البته در مجاس و مناسبت های مذهبی در هر صورت باید قداست و مقام اهل بیت مراعات شود.

مکارم:

نواختن دف اشکال ندارد اما در مورد مسائلی مانند قابلمه و ظروف هرگاه با این مسائل آهنگ هایی مانند وسایل موسیقی نواخته شود جایز نیست ولی اگر همانند آن اهنگ ها نباشد مانعی ندارد.همچنین استفاده از آلات موسیقی در مسجد حسینیه و مراسم عزاداری مطلقا جایز نیست.   

   6-زیارت بدون ویزا و پاسپورت

  برخی از کسانی که قصد پیاده روی در راهپیمایی اربعین را دارند به صرف اینکه مقصد مقدس است نسبت به مقررات و قوانین دولتی تقیدی نداشته و تخلفاتی را مرتکب می شوند در حالی که به فرموده مراجع تقلید برای بهره برداری کامل از این سفر معنوی مراحل و قوانین رسیدن به مقصد نیز همچون خود مقصد از اهمیت بالایی برخودار است و باید به صورت مشروع و صحیح طی شده و انجام گیرد.

پرسش:آیا جایز است بدون ویزا یا حتی پاسپورت به کربلا برویم و زیارت ما قبول است؟

جواب:

تخلف از مقررات و قوانین مربوطه جایز نیست.

  7-فرزند خواندگی کودکان بهزیستی

سوال:

اگر کودکی را از بهزیستی به فرزندی بگیریم آیا پس از بلوغ کودک به پدر و مادر از لحاظ شرعی نامحرم است؟

جواب:

صرف فرزندخواندگی موجب محرمیت نمی شود و بدون تحقق اسباب محرمیت این کودک به پدر و مادری که او را بزرگ کرده اند نامحرم می باشد.

  8-تغییر نذر اربعین

 سوال:آیا می شود کسی که روز اربعین نذری دارد آن را روز قبل از اربعین انجام دهد؟

جواب:

اگر صیغه مخصوص نذر را خوانده باشد عمل به آن لازم است ولی اگر آن صیغه مخصوص را نخوانده باشد عمل به آن لازم نیست و می تواند آن را روز قبل از اربعین یا روز دیگر انجام دهد.

  9-نذر اقلیت های مذهبی و شرکت آنها 

هر سال گروهی از سایر مذاهب در مراسم شرکت و نذر می کنند آیا شرکت آنها جایز است؟

جواب:

امام خامنه ای:پذیرش کمک داوطلبانه کفار اشکالی ندارد.

مکارم:شرکت آنها مانعی ندارد و حتی نذورات آنها را باید پذیرفت. 

  10-نذر تیغ زدن سر بچه در عاشورا

پدر و مادری نذر می کنند که اگر خدا به آنان فرزند پسر دهد روز عاشورا بر سر او تیغ بزنند آیا با توجه به اینکه انجام اینگونه اعمال باعث وهن شیعه و عزداری سیدالشهداء (ع)و موجب سوء استفاده دشمنان اسلام می گردد عمل به این نذر واجب است؟

جواب:

این نذر صحیح نیست چون در نذر رجحان عمل شرط است و این عمل با توجه به اینکه بهانه ای به دست دشمنان اسلام برای زیر سوال بردن کل مسائل سوگواری خامس آل عبا (ع)که از افضل قربات است می دهد خالی از اشکال نیست و بر فرض رجحان این عمل نذر درباره دیگری کردن صحیح نیست.

  11-آیا می شود اضافه خرج مراسم محرم را در ایام فاطمیه خرج کرد؟

 جواب:

امام خامنه ای:اگر نذر خاصی نشده باشد که در مراسم محرم مصرف شود و یا خلاف نظر اهدا کنندگان نباشد اشکال ندارد.

 

سوال:

  12-آیا هدایایی که با متولد شدن نوزاد  اقوام و خویشاوندان جهت تبریک می آورند پدر و مادر می توانند تصرف کنند یا متعلق به نوزاد است؟

 جواب:

تابع نیت اهدا کننده است اگر به والدین فرزند هدیه بدهند متعلق به آنان است و اگر به فرزند اهدا نمایند و تحویل ولی او دهند ملک فرزند است.

  13-ترک ازدواج به خاطر مشکلات مالی

سوال:

 اگر جوانی موقع ازدواجش است ولی به خاطر ترس از مشکلات مالی قادر بر ازدواج نباشد چه باید بکند؟

جواب:

اگر منظور ترس از مشکلات مالی در آینده جهت اداره زندگی است برای آینده توکل به خدای متعال نماید و روزی را از خدا بداند و چنین ترسی را به دل راه ندهد بلکه به جای آن کوشش کند کاری پیدا کند که بوسیله آن بتواند امرار معاش نماید.

   14-نظر رهبر درباره موسیقی 

سوال:نظر رهبر انقلاب درباره ی ترویج موسیقی چیست؟

جواب:

هر چیزی که پدیده موسیقی را در جامعه رایج و آن را عادی سازی کند ترویج محسوب می شود. با توجه به اینکه در زمان ما موسیقی لهوی بر غیر لهوی غلبه دارد باید جلوی ترویج آن را گرفت زیرا وقتی این امر در جامعه رواج پیدا کرد حرام نیز در جامعه گسترش می یابد.

 

  15-نذری

اگر کسی نذر کند که در روز تاسوعا و عاشورا در حسینیه یا مسجدی به عزاداران غذا بدهد آیا می تواند پول آن را به مصرف دیگر برساند؟

جواب:

عمل به نذر و وفای به آن در هر صورت لازم است و مکلف باید طبق آن عمل کند البنه اگر به صورت صحیح و با تمام شرایط باشد و از جمله شرایط این است که صیغه خوانده شود. البته لازم نیست به عربی خوانده شود بلکه اگر معنای صیغه عربی را بدهد کافی است. پس اگر بگوید :چنانچه حاجت من برآورده شود "برای خدا برمن لازم است که هزار تومان به فقیر بدهم یا در شب یا روز عاشورا در فلان حسینیه به عزاداران غذا بدهم " نذر او صحیح است.

  16-جلوگیری دائمی از بارداری 

 سوال:

آیا جلوگیری دائمی از بارداری برای زنانی که زمینه مساعدی برای به دنیا آوردن فرزندان معیوب یا مبتلا به بیماریهای ارثی جسمی و روانی دارند جایز است؟

جواب:

اگر با یک غرض عقلایی صورت بگیرد و ضرر قابل توجهی هم نداشته باشد و با اجازه ی شوهر باشد اشکال ندارد.

 سوال:

  17-احتکار از نظر شرعی چه حکمی دارد؟

جواب:

احتکار شرعا حرام است و نیز گرانفروشی و هر عملی که بر خلاف مقررات دولت اسلامی است جایز نیست.

  18-خرید و فروش کالای قاچاق 

هر چیزی را که قانون قاچاق دانسته خرید و فروش آن از نظر شرعی حرام است و استفاده از آن جایز نیست.خرید کالایی که بدانیم قاچاق است و کار ما کمک به قاچاقچی و قانون شکنی می شود اشکال دارد البته در صورتی که شک داریم کالایی را که می فروشند قاچاق است یا خرید آن اشکال ندارد ولی در اینگونه موارد احتیاط خوب است.

اگر کالای قاچاق لباسی است که پوشیدن آن غیر قانونی نبوده و از نظر شرعی هم حرام نیست ولی به صورت قاچاق وارد کشور شده و فرد ندانسته خریده است حال اگر بپوشد و با آن نماز بخواند نماز خواندن با آن اشکالی ندارد با این شرط که تبلیغ کالای قاچلق نباشد. 

سوال:

   19-حکم پوشش برای ابروی برداشته شده یا رنگ شده ی خانم ها چیست؟

 جواب:

اگر در حدی است که عذفا می گویند آرایش یا رنگ کرده و یا ابرو برداشته باید از نگاه نامحرم بپوشاند اما اگر نه مختصر است که عرفا نمی گویند آرایش کرده پوشاندنش واجب نیست.

سوال:

  20-حکم استفاده از موی مصنوعی توسط خانم ها و نمایش دادن آن به نامحرم چیست؟

جواب:

اصل استفاده از موی مصنوعی اگر مانع وضو نباشد و مفسده نداشته باشد اشکال ندارد اما بنابر احتیاط واجب باید از نگاه نامحرم پوشیده شود.

سوال

  21-حکم تراشیدن ریش یا قسمتهایی از گونه یا ریش پروفسوری چیست؟

 جواب: 

تراشیدن با تیغ یا وسایل و ماشین هایی که مثل آن می تراشند بنابراحتیاط جایز نیست اما اصلاح گونه ها و زیر گلو اشکالی ندارد و ریش به اصطلاح پروفسوری بنا براحتیاط جایز نیست.البته بعضی مراجع مثل آیت الله مکارم شیرازی ریش پروفسوری را جایز می دانندو می گویند صدق ریش می کند.

سوال:

   22-آیا از نظر شرع فرقی بین آرایش کم و زیاد وجود دارد؟

جواب:

فرقی بین آرایش کم و زیاد وجود ندارد اگر خانمی کاری کرده که عرفا می گویند آرایش کرده مثلا ابروها یا چشم را مداد کشیده یا رژ لب زده است و مقابل نامحرم نپوشانده است حرام است. اما اگر در حدی نیست که عرفا بگویند آرایش کرده مثلا کرمی زده و کمی زیباتر شده است پوشاندنش از نگاه نامحرم واجب نیست. 

23-آیا اگر انسانی شب جمعه یا روز جمعه فوت کند از فشار قبر در امان است؟

شب و روز جمعه در بین ایام هفته دارای حرمت فضایل و برکات و از شرافت خاصی برخوردار است که یکی از آنها این است که اگر انسان مومنی در این وقت از دنیا رفت به برکت و شرافت آن برخی از مشکلات و حوادث عالم قبر و برزخ از او برداشته می شود .در این خصوص روایاتی وارد شده است.

پیامبر اکرم (ص) می فرماید:

کسی که در شب یا روز جمعه بمیرد عذاب قبر از او برداشته می شود.

همینطور از امام صادق (ع) روایت شده است :

 کسی که بین ظهر روز پنج شنبه تا روز جمعه از دنیا برود از فشار قبر در امان است.

این روایات جهت یاذآوری افراد به نگه داشتن حرمت و بهره گیری هر چه بیشتر از برکات و فیوضات این ایام است.و اینکه اگر انسان مومنی در این ایام از دنیا رفت از آن جهت که در طول زندگی به شرافت و فضیلت روزهای مبارک توجه داشته و حرمت این روزها را نگه داشته است خداوند از سر تفضل برخی از عذاب های شب اول قبر و عالم برزخ را از وی برمی دارد. 

من لایحضره الفقیه.ج1.ص138.ح371و372

 24-اگر موبایل شخصی در نماز زنگ بخورد و آن را از جیب خود درآورد و روی صفحه ان نگاه کند و آن را قطع کند آیا نمازش باطل است؟

نخیر نمازش باطل نیست و صحیح است.

25-آموزش رانندگی به زن توسط نامحرم

آیا برای زن یاد گرفتن رانندگی به کمک مرد اجنبی در مکان مخصوص تعلیم رانندگی با علم به اینکه آن زن حجاب و عفاف شرعی خود را حفظ می کند جایز است؟

آموختن رانندگی با کمک و راهنمایی مرد اجنبی در صورتی که با مواظبت بر حجاب و عفاف و اطمینان به عدم وقوع فساد همراه باشد اشکال ندارد ولی در عین حال شایسته است که یکی از محارم وی همراه او باشد بلکه اولی این است که آموزش رانندگی به کمک مربی زن با یکی از محارم صورت بگیرد.

26-استفاده از اینترنت بدون کسب اجازه

سوال:آیا استفاده از اینترنتی که دارای رمز نیست و دائما روشن است و امکان دارد که آن فرد آگاه از استفاده باشد آیا حق الناس محسوب می شود ؟اگر محسوب می شود چه باید کرد؟

 

جواب:اگر نسبت به رضایت مالک اطمینان نداشته باشید استفاده از آن جایز نیست و هزینه مقداری را که استفاده کرده اید ضامن هستید.

 27-گوش دادن به آهنگ رپ

سوال:آیا گوش دادن به اهنگ رپ که درباره ایران وشهدا خوانده می شود حرام است؟

جواب:به طور کلی موسیقی ای حرام است که مضل عن سبیل الله باشد یعنی به سبب ویژگی هایی که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور کند وبه سمت بی بندوباری.بیهودگی و گناه سوق می دهد.